Monday, November 10, 2014

BDC - Day 11 (Kenangan Lucu Zaman Kanak Kanak)

Aku membesar di zaman 80-an & 90-an.
Masa kecil, kawan aku cuma adik beradik and sepupu.
And pakcik & aunty yang tua 2 tahun aje dari aku (pakcik-my dad's youngest brother, aunty-my mom's youngest sister).
Selain diorang ada la jugak kawan dari Marine quarters yang cuma sepelaung aje dari rumah.
Family friend macam kak TinTin (arwah), abang Asrin & rini.
And beberapa orang lagi, juga dari Marine Quarters yang aku tak berapa ingat namanya.

Aku ni anak sulung, adik beradik pun ramai. Masa aku banyak digunakan untuk tolong my mom jaga adik adik and buat house chores. Dah siap tu baru boleh bersuka ria. Itu pun tengok time jugak.Paling lama boleh keluar main pun sejam aje.
Nasib baik sikit lanjut ke sejam setengah. Kalau dapat sejam setengah, rasa nak sujud syukur tau!
Mommy pulak jenis memang strict. Lambat sikit aku balik dari waktu yang di tetapkan memang merasa libasan rotan bulu ayam. Zap zap zap, berbirat kaki aku dibuatnya.
Jadi kalau nak cerita pasal kenangan lucu yang jadi kat aku tak berapa nak ingat pulak.
Mungkin ada, tapi memori aku tak dapat nak tangkap.
Puas aku memikir dari tadi sampai berkerut kerut dahi dan kening tapi hampeh!
Sedih kan? But as far as I remember, my childhood was the best time in my life.

Memandangkan tak ingat kenangan diri sendiri, biar aku cerita pasal kenangan lucu adik aku pulak lah ye.
Kejadian berlaku masa bulan ramadhan, tahun aku tak ingat..rasanya 1990 kot.
As usual bulan ramadhan weols memang tak bawak duit pegi sekolah.
Tapi adik aku si Ija (dia anak no 3) selalu jugak mintak duit sebab ada ajelah yang nak dibeli.
Buku latihanlah, kertas lukisanlah..macam macam. Memandangkan untuk keperluan belajar, mak aku bagi je.

Satu hari tu mak aku cuci kain.Cuci punya cuci, sampai la ke baju sekolah si Ija. Tetiba keluar pulak plastik kacang cap ayam dari poket pinafore dia.Tau tak kacang cap ayam tu?
Alah, yang ini:-


Masa tu aku sekolah sesi pagi. Bila sampai rumah, mak aku bagi tau apa yang dia jumpa kat pinafore Ija.
Aku terkejut jugak, tapi diam je la. Mak aku ni garang uols! So bila dia bagitau tu aku jadi takut. Bukan apa, mak aku kalau dah sorang buat salah semua sekali kena marah. Saspen je aku rasa sementara menunggu diorang pulang dari sekolah hari tu.Surprisingly, mak aku diamkan aje hal tadi. Dalam hati aku, dia lupa kot...selamatlah.

Esoknya aku tak pegi sekolah (tak ingat kenapa..rasanya aku kurang sihat kot).
Jadi dekat dekat jam 11 begitu adik2 aku yang sekolah sesi petang ni bersiaplah.
Tak lama tu si Ija dengan selamba mintak mak aku duit.

Ija   : Mak minta 50 sen mau beli pemadam di sekolah
Mak: Eh mahal juga pemadam sampai 50 sen? Kau ni beli pemadam ka makan pemadam?
Ija   : Orang mau beli pemadam yang besar..harga dia 30 sen bah.
Mak: Jadi yang baki lagi 20 sen tu kau bikin apa? Beli kacang cap ayam macam kemarin?
Ija   : Nda mau beli yang tu, kemarin orang makan nda sedap!
Mak: Ooo jadi kau ponteng puasa la kemarin! Bertuah punya anak!
Ija   : Ehehehhee...mana 50 sen?

Masa ni mak aku dah gelak besar. Geli hati dia dengan perangai si Ija.
Sudah la kedapatan ponteng puasa, dengan selamba dia boleh minta lagi 50 sen!

Mak aku cakap dia tak jadi marah bila si Ija dah tersengih sambil hulur tangan mintak duit tu.
Kami ni dok takut kena bambu sekali tapi bila dah macam tu weols pun gelak sama..hahaha!

Sorri la if uols rasa tak lucu mana kenangan aku ni.
Tapi memang nak tergelak aje mengingatkan mimik muka dia yang lucu tu.
Haruslah jadi bahan cerita every ramadhan sampai sekarang..hehe!


Okaylah...otak aku sedang menghadapi writer's block sekarang ni.
Tak tau nak buat penutup, maka aku habiskan entry ni dengan quotes yang aku copy paste dengan ihsan Encik Google:-

Childrens of The 80's
We are the last generation that learned to play on the street, we are the first who played video games, see cartoons in color and went to amusement parks. We were the last to record songs of the radio on cassettes and we are the pioneers of the walkman and chat rooms. We learned how to program the VCR before anyone else, plays with the atari, nintendo and believed that the internet would be a free world all on a 56kbit modem. Traveled in cars without seat belts or air-bags and lived without cell phones. Rode our bicycles down the road without breaks. We could play all day long without making our parents worried sick of our whereabouts because somehow no matter where we are, we'll find our way home. We never had phones but still kept in touch. We did not have play stations, 99 television channels, flat screens, surround sounds, mp3s, ipods, computers, and broadband, but nevertheless we had a great time. 

*Edit*
Bila aku baca entry si Alizam yang ini, terus terflash back kisah aku dan basikal BMX pulak..maka dengan itu ijinkan saya menambah sebuah lagi kenangan zaman kanak2 ye...

Ingat tak dulu basikal BMX hangat di pasaran? Kalau dapat sebijik bukan main bangga lagi kan.
Tak nak ketinggalan pun ada jugak sebijik BMX Baba aku belikan. Well, bukan untuk aku sorang, kongsi dengan adik adik kaedahnya. Dah ada basikal tu, macam2 skil aku belajar dari bebudak Marine Quarters.
Paling common is naik basikal laju2 then lepas handle. Free hand konon.
So masa cuti sekolah biasanya kami balik kampung sebelah my mom.
Kebetulan kat kampung aunty aku pun dah ada basikal BMX.
Berbekalkan skill yang ada aku pun mula tunjuk terror.
Kesana kemari naik basikal sambil tayang skill.
Bebudak kampung pun kemain impressed dengan skill2 aku. Bangga aku weii jadi perhatian!
Skill punya skill, sekaliiiiii bedebuk aku jatuh terlentang.
Basikal terpelanting entah ke mana. Nasib baik tak hempap aku.
Itu takpe..jatuh tu perkara biasa.
Yang tak biasa tu, aku jatuh betul2 depan rumah crush aku! Uwaaaaa......maluuuuuuu!
Terpaling best, dia ada pulak duduk kat serambi, dan menyaksikan kejadian.
Cepat2 aku bangun, cari basikal and then pecut balik rumah nenek aku.
Aku pecut sambil tolak basikal ye..bukannya naik basikal tu.
Sampai rumah nenek baru aku nangis sekuat hati.

Akibat kejadian terjatuh dari basikal, bontot aku sakit 3 hari.
Tapi nama berenti dari naik basikal (dan tunjuk skill) tidak ya..itu tetap on!
Walau berjalan dah macam budak lelaki lepas sunat a.k.a kengkang, aku tetap lenjan basikal aunty aku. Sampai putus rantai basikal dia aku kerjakan. bebulu je dia dengan aku..hahhaah!


Ok dah. Itu aje nak tambah. kalau teringat kenangan lain, aku cerita kat lain entry ye :)

Babai!

No comments:

Post a Comment