Tuesday, January 6, 2015

Channeling My Inner Nippon

Kak Ton hapdet lagi dengan cerita jeruk! Hehehe...
Jeruk pun jeruk la yang penting hapdet, ye dok?
Sementara rajin menaip, layankan aje ye. Kot dah malas nanti memang berhabuk 'rumah' aku ni.

Semenjak dua menjak ni tekak asyik teringin nak makan sushi.
Kebetulan kat blok depan ofis aku ada satu Japanese Restaurant: Fukurou, baru dibuka (re-opening).

Jadi aku & Ms Khee decide nak try makanan kat situ (read: tapau).
Masa weols sampai tu orang tak ramai lagi. So kami pun browse the menu and placed our order.
Mind you, makanan dia bukan murah okeh. Mahal nak mampus!
Tapi alang alang dah sampai, weols pun order a Temaki set each.

10 minit berlalu, order belum sampai. Bila ditanya, kata waitress diorang short of staff, and she apologized. Okaylah, aku terima alasan dia. And tunggu lagi.
Dalam 5 minit macam tu datang waiter bawak dua plastik besar berisi 8 tapau rice set.
Aik...bila masa aku order rice set? Bengong ke diorang ni?
Jadi kerjaan aku nak repeat order bagai...haih!
Tapi takpe..still aku sabar. Faham diorang tak cukup pekerja kan..jadi aku tunggu lagi.
Sambil menunggu aku bayar bil dulu for out Temaki sets.
This time around dah ramai orang. Lunch time pulak.
Another 10 minutes passed by, Miss Khee cakap kat aku, 'Tu orang yang baru duduk tak sampai 10 minit dah dapat makanan. Kita tunggu lama for 2 freaking Temaki still tak dapat'
Betul jugak dia cakap. So aku panggil the waitress sekali lagi. Kali ni dia jawab 'Oh sekejap lagi, tinggal tapau nasi'. Aku dah nak mendidih dah..tapi still boleh tahan sabar.
Aku cakap weols order Temaki saja, takde order nasi pun. And then aku tunjuk resit kat dia.
Baru dia kelam kabut. Then suruh tunggu lagi sekejap. Aku dah nak kensel order tapi waitress tu cakap kejap je siaplah order kami. Aku fikir, ok lah bukannya lama nak gulung temaki and bubuh inti2 tu semua. Kejap je, paling2 5 minit dah siap *ayat pujuk hati*. Baiklah..demi temaki kami tunggu.

Almost 10 minutes later, bayang bayang Temaki masih belum nampak.
Hoih...mendidih tahap tertinggi dah hati aku!

Bukannya aku order sushi platters yang ada macam2 jenis pun sampai berkurun nak prepare.
Dua roll je kot...pun kena tunggu sampai almost 40 minutes? Ridiculous!
Dah la lapar, makanan yang di tunggu tak sampai sampai...memang cari nahas!
Terus aku pegi kaunter demand for refund.
The waitress cuba convincekan aku yang our order dah siap tapi aku tak pedulik dah.
Hilang selera nak makan kalau dah jadi macam tu.
'I don't care anymore, I'm cancelling the order and demand for refund now!'
nasib baik si cashier tak banyak cakap, terus bagi refund.
If not, memang makan MAKI dari aku.

So buat masa sekarang, FUKUROU adalah dipangkah dari senarai aku.

Esoknya Ms Khee cakap kat aku actually kat area office kami ada satu kedai runcit merangkap mini cafe ala Jepun. Nama kedainya Recipes House. Sister company kepada Wojamama Japanese Restaurant. Nak kata dekat sangat, tak jugak. Dalam 10 minit menapak boleh sampai. Tapi kalau aku memang berpeluh. Dah kata badan besar gajah kan...miahahah! However kalau dah nepsu membuak tak tertahan, jauh berjuta batu pun tetap sampai tau. Apa sangatlah sepuluh minit asalkan hajat tertunai. Lebih lebih lagi bila dah kekecewaan yang teramat the day before, memang berkobar hati nak ke sana. Sushi dia murah kata Ms Khee. Tambah semangat aku menghayun langkah.



The selections. Kalau tengok pada harga memang murah! TAPI sushi saja ya..menu yang lain tu agak tercekik jugak batang leher menengok harganya.

 
Pilih punya pilih akhirnya aku ambik yang ini. Salmon Sushi, Unagi Sushi, Ebiko Tamago Maki and Kappa Maki.

 
Ambik ini juga. Chuka Idako a.k.a marinated braised baby octopus.

Memang puas hati bila dapat apa yang diidamkan. Makan sampai pejam pejam mata iols u know! Pendek kata terubat hati yang panas akibat kejadian semalam. 
Tapi macam ketagihan pulak aku jadinya. Asyik teringat ingat sushi.
So few days after that aku singgah ke Wojamama demi memenuhkan nepsu craving.

 
The platters yang oh so yummy rasa macam nak ambik je semua.

Harga kat Wojamama mahal sikit dari Recipes House tapi lebih banyak pilihan.
Tak sempat aku ambik gambar sebab sampai kat rumah piranha2 dah serbu.
Kalau tak silap, aku beli Kappa Maki, Ebiko Tamago Maki, Tamago Maki & Futo Maki.


 
Terus jadi member you! Hehehhe...


Yesterday craving aku datang lagi. Terus kaki melangkah menuju Wojamama. Again!
Kegilaan apakah ini...aku pun tak tau la. Mengalahkan pompuan mengandung gayanya.
Apa apa ajelah...asalkan bahagia, sudeh! *flip har, blow nails*


Kappa Maki, Ebiko Tamago Maki, Salmon Maki & Futo Maki

Iyeee..aku order benda yang sama almost everytime. Next time aku nak cuba yang lain pulak.
Kalau ada rezeki lebih, boleh tapau banyak sikit. 
Demm...tengah menaip ni boleh pulak aku teringin. Tertelan telan air liur dah ni *gulp*
Apakah ini tandanya aku harus menyinggah lagi? 
Kita tunggu jawapannya dalam entry esok!

No comments:

Post a Comment