Monday, January 5, 2015

Cerita Hijab

Baru habis baca blog Tina kejap tadi. Dia cerita macam mana dia terpanggil untuk bertudung.
Memang aku perasan dari seminggu lalu yang dia dah berhijab.
Alhamdulillah...aku tumpang happy. Semoga terus istiqamah ye :)

Aku pun baru lagi bertudung..baru dua tahun.
Masih lagi menyesuaikan diri tapi semakin selesa, alhamdulillah.

Kisah aku mula mengenakan tudung, takdelah sama macam Tina atau Neelofa.
Aku tak tau macam mana nak cakap sebab semua ni jadi secara spontan.
Ingat lagi masa tu tengah hari kat office, almost lunch time.
Tak tau kenapa tetiba je aku capai shawl yang dalam laci tu and terus pakai.
Asalnya aku nak try je, tapi dah rasa selesa jadi aku terus pakai sampai after office hour.
Sampai rumah, mommy aku terkejut jugak nampak tetiba balik dah bertudung sedangkan keluar kerja tadi pagi masih free hair.
"Serius kau ni bertudung?" tanya si mommy.
Aku cuma jawab dengan senyuman. Dalam hati masih takde rasa apa pun.
Cuma aku berdoa supaya dikuatkan hati untuk meneruskan apa yang aku dah start tengah hari tadi.
Esok paginya, alhamdulillah aku diberikan kekuatan untuk terus berhijab.
Dengan mudah aku dapat menyesuaikan diri dengan penampilan yang baru.
Colleagues kat ofis memang terkejut..tapi menerima perubahan aku seadanya.

Tipu kalau aku cakap takde sebarang keraguan langsung dalam hati.
Sekali sekala ada juga setan menyucuk, rugi bertudung tak boleh pakai fesyen fesyen.
Tapi aku kuatkan hati. Lagi bagus ikut yang wajib daripada menambah dosa sepanjang masa.
However, jangan salah sangka ya...bukanlah bermaksud aku dah berjubah and tudung labuh 24-7.
Aku masih pakai jeans and blouse and still pakai blouse/tshirt yang three quarters lengan.
Perlahan lahan akan ubah lagi cara berpakaian dan sebagainya.
Semoga niat ini sampai satu hari nanti, Insya Allah.

اللَّهُمَّ أَعِـنَّا عَلىٰ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِـبَادَتِكَ

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
اللَّهُمَّ أَعِـنَّا عَلىٰ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِـبَادَتِكَ

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
"Allahumma a'inni 'ala zikrika wa shukrika wa husni 'ibadatika"
Ya Allah, bantulah kami dalam mengingatiMu, bersyukur kepadaMu dan memperbaiki ibadah kami kepada-Mu, amin.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

Aamin...

No comments:

Post a Comment