Thursday, July 16, 2015

Tekak Aku Memang Mengada Ngada

Semalam mak aku sakit pinggang...banyak menjahit katanya.
So dia masak sup ayam je untuk berbuka.
Tapi tekak aku ni mengada ngada pulak, tak berkenan dengan sup ayam.
Berteleku aku kejap memikir apa nak masak untuk memuaskan selera sendiri.
Kira nak goreng telur mata tapi macam tak puas.
Last2 terpikir nak masak sardine pedas2 & kubis goreng.
Tapi takde sardin kat rumah so aku kerah si Ajib pegi beli kat kedai belakang rumah.
Masa tu dah jam 6:05pm kot. Aku bajet2 memang sempat la kan. Berapa lama sangat nak masak sardin and tumis sayur tu, tutup mata pun aku boleh buat (ayat riak kat situ).

Sementara Ajib pegi kedai, aku kupas bawang, halia, bersihkan serai and tumbuk semua termasuk cili padi.
Bukak esbok ada plak telur masin. Ambik dua biji and rebus.
Dah siap tu aku pun tunggu dia balik.
5 minit...
10 minit...
20 minit...masih tak sampai.
Hergh! Mendatangkan amukan betul la budak ni!
Lama bebenor perginya sedangkan kedai tu kat belakang je. less than 5 minutes boleh sampai rumah.
Berombak ombak dah dada aku menahan amarah.
At last ko tau jam berapa dia sampai? Dekat 630 uols!!!
Haih laa Ajib..saja nak kasi gua panas, kan dah kena sembur!
Bukan aku yang sembur ya, tapi mak aku.
Macam machine gun dia kena. Padan muka.
Tapi kesian jugak la...dia lambat tu sebab pegi carik sayur kubis.
Takde kat kedai belakang tu jadi dia pegi kedai yang jauh sikit.
Tsk...kalau dah takde tu balik je lah kan. Takyah pegi jauh, masa pun dah dekat nak berbuka.
Tapi dia jawab nanti kalau takde sayur aku marah.
Alohhh.....takdenye aku nak mengamuk. Kalau dah takde nak buat camne kan?
Last2 dah azan aku masih kat dapur kelentang kelentung dengan kuali.
Masak pun main campak2 sebab dah kelam kabut + lapar nak mampos.
Lantaklah yang penting tekak aku puas hati.
Hasilnya sardin aku sedap pedas meletop I loike!
Tambah nasi dua kali sampai perut sengkak.

Sahur tadi goreng nugget, rebus telur masin and perangat sup semalam.
Aku mengantuk gila tadi. Mampu makan seketul nugget and sesenduk nasi.
Minum air 3 gelas lepas tu sakit perut pulak.
Akibat makan sardin pedas semalam kot.
Aaah...belasah la. Walau macam mana pun takkan ku serik makan pedas2.
Tak selera kalau takde cili padi. Lagi pedas lagi bagusssss..ngehhehe!

 Baheklah...cukup bebelan buat masa ini.
Nanti kalau rajin I hapdet lagi ye..

Se you later, pipols!


No comments:

Post a Comment