Wednesday, June 11, 2014

Lesson Well Learnt.

Petang tadi tinggal aku dan lady boss je kat office.
Si accounts cuti, si KillJoy pulak dah pulang.
Aku baru siap print sales report. Lady boss pulak sibuk install printer.
Then aku ke tandas. Keluar dari tandas, aku nampak kelibat sorang lelaki tergesa gesa keluar dari ofis.
Ntah kenapa aku tak sedap hati macam ada yang tak kena.
Immediately instinct aku tergerak nak check handphone yang aku letak atas meja.
Tak nampak pulak kelibat hp aku tu. Then aku buka drawer, kot la aku simpan kat situ kan.
Sebab selalunya sebelum tinggalkan work station mesti aku simpan hp dalam drawer.
Takde jugak. Sah, mesti kena rembat!

Bila aku suarakan pada lady boss, dia pun macam baru alert.
Secepat mungkin aku pecut kejar lelaki tadi.
Nasib baik aku jumpa dia tak jauh dari bangunan office.
Tak buang masa aku cekak baju dia dan pusingkan badan dia.
Masa tu aku nampak dia kecik je macam semut.
Apa lagi, terus aku jerit:

Aku: Bagi balik hp saya!
Pencuri: Haa? *pura2 blur*
Aku: BAGI BALIK HP SAYA!
Pencuri: *slurring* tiada..tiada

Masa ni aku nampak hp aku dalam poket seluar jeans dia.
On the right pocket, to be exact!
Terus aku sambar! Movement tu macam refleks je.
Si pencuri pulak tak gerak langsung, lari pun tidak.
Berdiri je dia macam patung cendana.
Aku syak sebab khayal & mabuk sebab bau alkohol kuat nauzubillah!

Dapat je hp aku balik, terus aku blah secepat mungkin.
Dalam fikiran takde lain selain bersyukur semua selamat.
Aku tak cedera, hp pun dapat balik.

Bila difikirkan, I can't thank Allah enough for the protection granted to me today.
Allah gerakkan hati aku keluar cepat. Allah berikan aku keberanian dan kekuatan untuk berdepan dengan pencuri tu.
Nasib baik pencuri tu sedang dalam keadaan 'tak betul', jadi dia tak dapat buat apa apa kat aku. Bayangkan kalau he's sober, confirm aku tak dapat balik hp ni.
Mungkin aku kena tumbuk or tikam ke..eee nauzubillah!

Apa pun, aku ambil kejadian ni sebagai pengajaran.
Lepas ni kena jadi extra careful dalam apa jua keadaan.
Anything could happen. Jadi kenalah alert sentiasa anywhere, anytime.
No more hp on the table. I've learnt my lesson well.

Aku harap pengalaman aku ni dapat jadi pengajaran untuk uols jugak ye.
Sama sama kita beringat sebelum kena. Dah jadi kang menyesal pun tak guna.

Ya Allah...thank you for the courage, strength and protection granted upon me to face your test earlier today. Without your blessings things might turn out differently. Thank you ya Allah...thank you and alhamdulillah.

2 comments:

  1. Sama jgk la... aku pn amek pengajaran dan lebih berhati- hati. Kecuaian kita kelebihan para perembat ni... jika berlaku jugak anggap sajalah bukan rezeki kita.

    ReplyDelete
  2. True enough. Klu dah terjadi nak meroyan pun x guna. Bukannya blh dapat balik. Redha je lah.

    ReplyDelete