Tuesday, June 23, 2015

Ramadhan Day 4

Oittt...lemasnya badan!
Nak buat kerja pun takde mood.
Lari kelaut dia.
Dah tu mata ni asyik ngantuk je.
Padahal tidur lebih dari cukup.
Dalam entry lepas aku ada cakap nak masak sahur kan.
Kemain aku tidur tak lena.
Asyik terjaga every now and then.
Plan nak bangun jam 3 then terus masak.
Takde makna nokkkkk....
Memang aku teerjaga jam 3 tapi elok aku masuk dapur, mommy dah siap masak sup ikan. Superwoman betul laa dia ni...lebiu mom!
Mood tak nak makan nasi pulak.
So aku celur mihun untuk diri sendiri..makan dengan sup ikan.
Mabelessssss!

Siap ada telur ikan lagi..kau ado?

Aku upload gambar ni kat insta n fb.
Ada yang mintak resepi ye..
Baiklah..khas untukmu Rozie and Siti, meh aku turunkan resepi.
FYI resepi yang aku nak bagi ni lengkap sikit.
Yang sup macam gambar di atas tu kurang bahan.
Tapi uols boleh alter bahan2 ikut selera tekak masing2. 
So here we go...


SUP IKAN
Bahan bahan:-
Isi ikan, slice.
Bawang putih/merah/lada hitam - tumbuk halus
Halia - hiris nipis
Tauhu -potong dadu
Tomato - potong dadu
Hamchoy/sawi jeruk - hiris
Minyak untuk menumis
Air secukupnya
Garam & serbuk perasa secukupnya

For garnish:
Daun sup/daun bawang/bawang goreng

Untuk mihun aku suka yang kasar, brand Ding Guan. Tapi terpulang korang nak pakai mee kuning or mihun halus biasa tu..sukabhati ye..

Mula2 tumis bawang2, lada hitam n halia sampai naik bau.
Masukkan tomato dan hamchoy. Gaul rata.
Lepas tu masukkan air secukupnya.
Masukkan garam dan perisa.
Tunggu air mendidih, masukkan isi ikan dan tauhu.
Rasa sup. Tambah apa yg kurang.
Sementara tu boleh celur mi/mihun/koayteow.
Bila sup dah masak, hidangkkn panas2.
Taburkan daun sup, daun bawang n bawang goreng.

Kalau suka buat la cili padi kicap. Perah asam limau..pergh!

Ops..ralit bagi resepi lupa lak menu sungkai.
Kali ni meriah sikit sebab adik aku berbuka sekali kat rumah. Siap pesan jangan beli kuih sebab dia dah menyopping kat bazar.
Memang banyak kuih muih dia beli.

Menu sungkai day 4:
Nasi goreng briyani
Ikan goreng
Rebung masak lemak
Sambal belacan
Kuih muih (beli) *banyak jenis malas aku taip satu persatu*
Nasi kerabu (beli)
Steamed tauhu + minced chicken
Pecal
Air sirap

Dah berminggu aku teringin pecal.
So kononnya nak buat sambal pecal from scratch. Tapi boleh pulak satu tamu aku pusing tak jumpa cekur.
Bahan utama tu! Tak jadi sambal kalau takde. Mengidam punya pasal aku beli sambal instant. Tapi aku tak puas hati sebab sambal pecal tu tak sedap.
Bau hapak. Agaknya terbeli stok lama kot.
End up takde siapa pun jamah pecal tu, termasuk la aku. Dah membazir disitu. Tsk!
Thats it. First and last aku beli sambal pecal instant. Serik!

Ok dah siap entry day 4.
Entry day 5 akan menyusul.
Tungguuuuuuuuu.......

No comments:

Post a Comment