Friday, September 5, 2014

Cari Pasal

Aku rasa, sudah masanya aku angkat kaki dari tempat kerja sekarang ni.
Makin lama, makin mengarut dan makin teruk keadaannya.
Kenapa aku kata makin mengarut dan teruk?
Sebab sampai sekarang masih belum GAJI!
Yep..you read it right. Gaji belum dibayar.
Padahal berapa kerat sangat pekerja yang ada?
Cuma si KillJoy, accounts and aku.
Berapa sen sangat gaji kami ni sampai kau tak mampu nak bayar?
Well, tolak si KillJoy la sebab gaji dia memang agak tinggi.
Selalunya dia memang lambat gaji.
For her takde hal punya. Maklumlah orang 'ada ada'.
Tapi bagi kami yang marhaein lagi kurang berkemampuan ini, gaji yang tak berapa sen itulah jadi harapan.

Tiap bulan ada bil nak di langsaikan. Barang dapur nak di beli.
Top up henfon, minyak kereta, tambang bas...
Apa diorang fikir bayar/beli tu semua pakai daun pokok?
Pakai recycled paper? Pakai sistem barter?
Semua tu pakai duit cik kak...
Tapi bila gaji tak di bayar, memang tersasar pelan perbelanjaan.
Sekarang ni pun nasib baik ada back up dari sini sana.
Kalau takde, memang tak pegi kerja la aku.
Habis, macam mana nak pegi kalau takde duit buat tambang?

Dah la gaji tak bayar lagi, semenjak dua menjak ni macam mula nak buat 'hal' pulak.
Macam tadi pagi. Tetiba je sorang meroyan pasal ticket sales report.
Katanya tak diserahkan pada hari yang sama, menyusahkan dia buat kerja.
Memang dah maklum yang ticket sales report kena submit by the end of the day.
Masalahnya disini, tiket yang dia royankan bukan aku yang issue.
Boss yang issue. Lepas tu hari berikutnya baru serah kat aku suruh masuk dalam my sales report.
So aku masukkan ke report hari berikutnya lah, sebab untuk date yang boss issue tu aku dah close and submit. Ikutkan takde apa sangat sebab dah banyak kali jugak jadi macam tu.
Tapi ntah kenapa tadi meroyan plak dia.
Aku biarkan je mulut dia membebel macam bertih goreng.
Kosser nak layan, kang melarat larat ke benda yang lain.

Yang bos pulak, tiba tiba bukak cerita pasal one of our customer yang dulu every week datang beli tiket.
Tapi sekarang tak pernah jejak kaki lagi dah.
Aku pun takde la heran sangat. Datang tak datang, sukati dia la kan.
So si boss cakap ari tu the customer datang nak buat payment (yang dah lama diorang tagih padahal takdelah banyak mana, seribu pun tak sampai).
Kebetulan weols takde. Yang ada si accounts je.
Jadi kononnya si customer mengadu. Dia kata servis weols lambat. Suruh check flight pun lambat.
Pasal tu dia beralih ke tempat lain.
Allah..tarik napas aku mendengarnya.


Aku terima kalau dia kata aku tak friendly (pernah dia cakap juga and aku akui memang aku tak mesra alam). TAPI aku tak terima bila dia cakap service lambat and suruh check flight lambat.
Sebab apa? Meh sini aku explain.

Nak check flight ni kami guna sistem Abacus.
Nak guna sistem kena pakai internet.
Kelajuan sistem berfungsi adalah bergantung kepada internet speed.
Ada kalanya line internet macam haram zadhe, maka respons kat system pun akan jadi slow.
Bila system slow, macam mana aku nak bagi dia cepat?
Nak tak nak aku kena tunggu jugak, kan?
Dan kadang kadang system down due to ada interruption kat line internet.

Bila system down, weols tak dapat nak buat apa.
Kena tunggu dia balik ke full speed baru boleh access system semula.
Benda technical macam ni kita kena explain kat customer bagi diorang paham.
Tapi si musibatun sekor ni tak paham paham jugak.
Dia tak suka menunggu, nak jawapan on the spot which I did everytime except kalau system buat hal.

Seingat aku baru dua kali dia kena tunggu sebab masalah teknikal.
Takkan itu jadi point untuk bertukar agent? Agak tak logik, tapi tak mustahil jugak.
However aku syak, benda ni sengaja di timbulkan lagi oleh bos.
Agaknya resah gelisah dah sebab aku hari hari tanya pasal gaji kat dia, jadi dia bangkit pasal ni supaya aku rasa bersalah sikit...then tak berani tanya dah perihal gaji ni.
Oh minta maaf bebanyak la bos.
Kalau itu maksud kau, silap besar ya..sebab aku akan keep on asking until aku dapat hak aku.

In the meantime, usaha mencari tapak baru dah bermula sejak last week.
Kalau dapat tempat baru, aku takkan tunggu lama kat sini.
Dengan segera aku cau cin cau.


'Aku sudah tidak percaya padamu lagi. Lebih baik aku segera angkat kaki.....'

2 comments:

  1. mmg kalau gaji asyik tersasar dari tarikh jangkaan belanjawan pun ikut kucar kacir jadinya... semoga dipermudahkan mendpt kerja ditempat lain.

    ReplyDelete
  2. Aamin ya rabb..thank you doanya.
    Dah berapa bulan sabar ni, next time..gudbailah jawabnya.

    ReplyDelete