Saturday, July 12, 2014

Kita Main Skipping, Nak?

Bwahaha tajuk tak boleh blah!
Sebenarnya nak justify ketiadaan update beberapa hari lepas.
Terus buat update hari ini. Kira macam skip skip gittew.
Skip = Skipping. Boleh lah ye?
Lagipun aku dah tak kosser nak ingat balik menu sahur & sungkai tu.
Lauk biasa biasa je pun. Kuih pun sama.
Ada je ambik gambar tapi malas nak upload. Pffttt...

Masuk hari ke 14 ni, dah dua kali aku masak untuk sahur.
Sekali masak lauk ayam terjun. Aku panggil ayam terjun sebab bahan semua aku main lebur je dalam kuali.
Tumis kasi garing baru masuk ayam. Pastu gaul2 sampai masak. Bahan perasa jangan di lupa :)
Kali kedua was last Thursday night for yesterday's sahur.
Masak awal so tinggal panaskan je. Aku masak ayam kari kicap.
Basically masak kicap tapi bubuh rempah kari sikit. Tapi my version tak pakai bunga lawang, kayu manis bagai tu ye. Just bawang2 and halia and some black pepper. And cili padi.

Hari khamis malam tu yang aku masak ayam kicap tu, adik aku whatsapp.




Kesian juga dia sebab kerja sampai jam 10 malam. Jarang dapat berbuka dengan weols unless off day la.
Alang alang aku di dapur, buatkanlah juga nasi goreng as requested. Oh, Teh Olde itu actually Teh Ping from Olde Station at City Mall. Sedap!

Tadaaa...nasi goreng pedas meletup letup. Apa tidaknya aku pakai cili padi memang banyak gila. Tapi memang sedap!
Aku makan jugak nasi goreng ni. Akibatnya after sahur, 3 - 4 kali masuk tandas.
Tapi ada aku kesah? Yang penting sedap diamakan..hehe!

Semalam sungkai adalah simple. Ayam kicap blackpepper, ayam goreng, mi goreng daging and kuih muih. Air of koz sirap and oren. As I always said, simplicity at it's best.
Cukup mengenyangkan tanpa sebarang pembaziran berlaku.

And tadi pagi for sahur mommy masak fishball lonjong taucu pedas and ayam kicap rasanya.
Aku makan fishball je. Dah itu yang pedas, itu laa yang aku hadap.
Merasa ulang alik ke tandas (again). Biar la..ku sanggup menanggung derita ini.
Janji dapat makan pedas, I'm belly-happy!

Ok ini cerita tadi pagi masa on the way nak ke office.
Naik bas as usual.
Nak jadi cerita, bila dekat sampai bus stop tempat aku turun, aku dengar ada bunyi bunyian dari belakang. Macam kucing mengiau tapi lain bebenor bunyinya, ala ala tak cukup nafas. Berdecit decit gitu.

Bas sedang bergerak, then ada sorang lelaki & anak dia ni menuju tempat driver.
'Ada orang sawan' katanya. Tu je yang aku dengar.
The rest of the conversation aku tak dapat tangkap. Ko tau la bunyi enjin bas macam mana.
Then sampai bus stop. Aku turun macam biasa.
Terdengar pulak sorang makcik ni cakap yang orang tu bukan kena sawan, tapi strok.
Hurm...tak tau mana yang betul.
Harap harap dia selamat.

Ok itu je lah nak cerita. Babai!

2 comments:

  1. aduh cam sedap je yea nasi goreng pedas ito... gambar klu kat wechat or pesbuk kicil saja... ha kalau kat blog beso mcm real plak bila tengok... pakcik terlior.

    ReplyDelete
  2. Manakan tidak, rencahnya ikan bilis, udang kering, ikan goreng, tumbuk sebati dengan bawang2, belacan, cili padi....kalau tak tahan nepsu boleh habis semangkuk besar oleh aku.

    ReplyDelete