Thursday, December 18, 2014

Penyakit

Hari ni tak busy macam selalu.
Tenang sikit otak dan telinga, sebab selalunya telefon memekak non stop.
Since yesterday afternoon, keadaan agak lengang.
Agaknya sebab end year closing account kot, tu yang tak galak issue tiket.
Submission pun aku dah siap awal pagi tadi. Nest Tuesday last submission untuk tahun ni.
Maknanya next week sampai hujung tahun, free sokmo! Unless ada musibatun yang nak tukar tiket bagai, kena buat jugaklah. *harap takde hendaknya*

Enough about work, meh layan aku nak story pasal penyakit.
Aku sekarang ni dah officially makan ubat darah tinggi tau.
Sehari 3 kali, pagi, tengah hari dan malam.
Ceritanya macam ni..sabtu hujung bulan lepas aku temankan mommy pegi tamu.
Dah plan nak makan soto before round2 cari barang basah.
Tapi sebelum tu singgah tengok2 orkid.
Then tetiba pulak si mommy nak check BP. Tetiba aku pulak tegerak hati nak check sekali.
Sekali check..hambek kau 170/120!
Terus di suruh pergi ke emergency.
Ergh..tak nak aku! Trauma kalau dengar perkataan hospital.
Jangan tanya kenapa, tapi aku memang trauma!
Jadi aku ambik keputusan pergi kat klinik aje.

Bila ambik BP kat klinik, keputusan tetap sama. Turun sikit je 170/110.
Doktor cakap dah kena makan ubat. No excuse.
Baiklah tuan doktor, aku pasrah. Makan ubat pun takpe asalkan sihat.
Lepas 10 hari, kena buat check up.
Alhamdulillah lepas makan ubat BP turun ke 140/85.
Yeah..masih tinggi sikit, I know.
Selasa depan nak check lagi. Hopefully getting better.

Slowly aku ubah tabiat makan.
Kalau dulu paling suka makan kulit ayam, lemak, perut, paru, hati, usus (macam mana tak gemuk dan berpenyakit..huh!)..sekarang aku tak makan langsung.
Daging kalau berlemak aku tak sentuh.
Kambing dan ayam pun sama. buang lemaknya dulu.
Kurangkan garam, kicap dan gula. Minyak pun sama.
Hajat nak beli magic pan supaya boleh makan style kukus grill panggang kukus grill panggang.
Menu sihat katanya...hehehe.
Exercise tiap hujung minggu kalau berkesempatan.

Determination, perseverance. I need it.
Wish me luck, everyone!

No comments:

Post a Comment