Wednesday, December 17, 2014

Bercakap Dengan Jin



Aku paling minat cerita2 yang berunsurkan mistik tak kira rekaan atau kisah benar (of course kalau kisah benar lagi best kan)
Lebih suka bila cerita berkenaan orang yang ada keistimewaan dapat melihat alam ghaib dan berkeupayaan menundukkan sihir atau ilmu hitam.
Haip..jangan salah sangka ya. Bukanlah aku berminat dengan benda2 khurafat dan bidaah tu.
Cuma aku rasa kagum dengan kebolehan insan2 yang terpilih ni, menggunakan kelebihan yang ada untuk menghancurkan iblis dan syaitan. Tak pakai jampi mentera yang mengarut tapi pakai ayat2 Al Quran Karim. Terasa macam aku pun ada sama masa diorang bertarung. Over tak imaginasi aku? Sorry la, aku memang macam ni...emosi agak berlebihan disitu. Hehehhe...

Salah satu buku cerita alam ghaib yang aku selalu baca dulu ialah buku Siri Bercakap Dengan Jin karya Tamar Jalis. Pertama kali baca tak silap umur aku baru lapan atau sembilan tahun dalam majalah Variasari kot..ala2 cerpen satu muka surat. Bila dah dibukukan ada jugak aku beli dua tiga buah tapi tak pulak jadi koleksi sebab mostly aku pinjam kat library atau pinjam kawan2.



Sekarang kalau nak baca, aku baca online kat sini aje lah. Tapi rasanya bukan karya Tamar Jalis walaupun cara penceritaan dan watak2 yang ada hampir sama. Apa pun aku tetap baca dan menghayati ceritanya tak kira siapa pun yang tulis.

Baru baru ini dapat tahu pulak yang siri Bercakap Dengan Jin dizahirkan dalam bentuk drama.
Excited pulak aku. Ada nampak promo kat TV tapi selalu terlepas pandang masa siarannya. Only last week aku dapat tahu rupanya drama tu disiarkan setiap Selasa jam 10 malam kat Mustika HD (channel 134). Tapi bila dah tahu boleh pulak aku ter'miss' sebab lupa..adeh! Rasa nak sepuk diri sendiri.

Semalam merupakan kali pertama aku tengok ceritanya. Pendapat aku, boleh tahan...jalan cerita menarik...dialog menarik..pelakon pun ok. But as usual aku tak rasa takut atau seram sikit pun. Dan mungkin sebab aku tak tengok dari episod pertama jadi aku agak slow sikit nak pick up and digest the whole thing. Aku rasa pemilihan Dato' Rahim Razali sebagai Long Mat Piah (datuk kepada Tamar Jalis) sangat sesuai. Cuma pelakon yang jadi isteri Long Mat Piah tu macam tak sesuai le pulak.

Apa yang pasti, aku akan follow siri ini. Kebetulan hari ni aku free sikit, jadi nak marathon episod yang dah ketinggalan.

Later, alligators!

No comments:

Post a Comment