Monday, September 28, 2015

Our Eid Adha

Selalunya kalau raya haji, rumah weols akan jadi pusat tumpuan for our big family.
It has been going on for years.
Tapi tahun ni ntah apa angin Bubu aku, dia pulak nak jadi host.
Weols okay je..tak kisah mana2 pun sebab dah tentu aku yang bukak pencak kat dapur.
And memandangkan aku masterchef *ahem* maka henfon aku pun tak berenti masuk whatsapp dari family group tanya menu, bahan2 masakan, keperluan dapur,..etc..etc..
Saboooorrrrr je lah.

Anyways....
Berangkutlah kami anak beranak ke apartment Bubu di country heights, sampai dalam jam 830pm.
Aku expect, kalau tak semua pun dalam 50% dah siap preparation.
So aku tinggal continue buat sikit2 and terus masak. Siap awal, boleh rest awal.
Tapi nampaknya aku berangan lebih. Yang siap cuma ayam goreng untuk di masak merah.
Bawang, halia, serai, lengkuas, lada kering semua belum blend.
Daging & tulang belum di potong & cuci.
Urut dada sekejap aku. Nasib baik dah biasa kerja express, jadi takde hal sangat bab ni.
And nasib baik jugak wife cousin aku ada jadi assistant.
So aku blend semua bawang2, halia, lada kering, lepas tu aku mintak tolong mak aku potong daging & tulang. Then wife cousin aku, Bibi pulak cuci daging & tulang tu.

Dah siap prepare bahan2, aku & Bibi clearkan kawasan dapur.
Maklumlah rumah apartment dapur dia memang kecik bebenor.
Kena guna strategi nak cepatkan kerja.
Opss..lupa nak bagitau. Menu raya weols adalah:-

Nasi minyak
Ayam masak merah
Sup tulang
Kari kambing
Rendang daging
Paceri nenas
Acar masak

Semua aku masak kecuali Paceri (mom) and Acar (Macik Ro)


Sempat Bubu ambik gambar diorang sedang busy potong sayur untuk acar. Time ni aku baru on the way kot.

Dah siap clear dapur, aku naikkan periuk untuk masak sup tulang dulu. 
Tau je lah sup tulang ni kena masak berjam jam baru dagingnya lembut.
Dah tu senang, takyah kau takut hangus ke apa. Tengok2 sekali sekala, tambah air kalau kurang and tambah garam/perasa. Settle.
Then kat dapur kedua aku masak rendang daging. Ni pun senang jugak sebab ko campak je semua dalam kuali, gaul2 sekali sekala sampai masak. Cuma towards the end tu kena jaga la jangan hangus.

In between prepping and cooking, ada pulak request from my uncle.
Nak mintak buatkan roti pakistan pulak.
Tak sampai hati nak tolak, aku buat la jugak barang 1/2 kilo.
Uli tepung and bulat2 kan adunan, lepas tu simpan tepi.
Esok pagi after masak nasi minyak baru bakar roti.

Sementara menunggu sup and rendang masak, aku naikkan kuali ke dapur ketiga untuk start masak kari kambing.
Confident je aku mula2 tu nak masak sekaligus 15kg kambing dalam satu kuali.
Memang boleh sebenarnya tapi kederat nak menggaul tu yang tak cukup.
Memula aku dan Bibi try jugak tapi gaul punya gaul sampai macam nak putus napas rasanya.
Gila berat. Then aku decide kaut half of it and masak later, tinggal the other half dalam kuali.
Barulah lancar. Lesson learnt. Lain kali tak buat dah...walaupun kuali muat tapi kederat kena fikirkan jugak.

Bila sup and rendang dah masak, kambing 1st round pun elok masak.
So aku pun continue masak kari kambing 2nd round and start masak ayam masak merah.
Sambil masak sambil mengemas, cuci & lap apa yang patut.
Masa ni pulak Maciroh & Bibi nak balik rumah. 



Kari kambing 1st round, rendang & sup tulang.

Tau tak, kari kambing aku yang 2nd round masak tu liat sikit dari yang 1st round.
Sebab aku dah penat & ngantuk gila babeng dah...maka aku tak tunggu daging dia empuk.
Lantaklah, asal boleh makan kaedahnya..hew hew hew!
Tapi takdelah liat sangat...cuma kalau aku tunggu lagi dalam 15 minutes confirm lembut.
Siap masak, Bubu suruh aku mandi and rehat. Biar dia pulak continue mengemas.
Waaah pucuk dicita ulam mendatang, terus aku mandi, solat & off to dreamland.
Masa ni dah dekat jam 4 pagi. Jam 530 kena bangun masak nasi minyak lagi.
So tidur pun ala2 ayam aje lah.

Tepat 530 mommy gerak aku. Solat jap, then masak nasi minyak.
Lepas tu, aku start canai & bakar roti pakistan. Dapatlah 15 keping. 
Ngam2 aku siap bakar roti Uncle aku pun sampai with my cousin.
Diorang datang awal sebab kena balik Labuan ikut feri jam 11.
Sementara diorang kecoh2 melayan Uncle aku makan, aku ambik kesempatan mandi dulu.

After a while, Uncle aku pun balik. Perut dah lapar so aku tak buang masa. Sappedek time!
1st round aku makan nasi minyak and ayam masak merah.
Makan sambil terpejam pejam mata kesedapan...hehehehe...
Matikla puji masakan sendiri. Tapi memang sedap okeh! Bertambah nasi!
Makanya lepas makan, aku telah transform menjadi seekor dugong yang terdampar:- 


Macam mana tak gemuk abadi kalau lepas makan terus tidur...mbahahah!

Dapat lena dalam sejam dua gitu, jadiklah.
Tapi kan...celik mata je perut pun lapar balik.
Camno tu? Terpaksalah aku makan lagi sekali...hehehehe
Kali ni dengan kari kambing pula. Ambik dua keping aje.
Vavavaaaaa....sekali lagi mata terpejam pejam menikmati kesedapan makanan.
Ikut hati nak aje aku ratah kambing tu. Nasib baik sedar diri, kalau tak...ish, tak sanggup nak cakap.
Eh, masa aku tengah tidur family members yang lain pun sampai.
Aku bangun diorang tengah makan.
Haaa...nampak diorang makan tu yang aku makan sekali.

Tak lama lepas weols menjamu selera, family in-laws Bubu pun sampai.
Actually diorang celebrate birthday untuk cousin aku Nunur (anak Bubu), my sister Teha and cousin Nunur from  her dad's side baby Sherly (aku main tembak je nama baby tu).
Kembang von von I tau, masakan I di puji sepenuhnya oleh family inlaws Bubu.
Sedap diorang bilang, especially sup tulang yang diorang pulun sampai bermangkuk mangkuk.
Alhamdulillah....hehe.

After family in laws bubu balik, aku sempat napping kejap dalam sejam gitu.
Tak lama sebab mommy gerak aku nak balik pulak.
So off we go at around 4pm macam tu.
Bubu pun napping masa kami balik.
Yelah penat dia tolong aku mengemas dari jam 230am tak berenti sampai tamu pulang.
Kami dah balik pun ada lagi tamu dia datang.
Sampai ke malam kalau tak silap.

Aku pulak, sampai rumah je tukar baju and bawak mommy pergi groceries shopping.
Replenish apa yang habis kat rumah.
Awal tidur kot aku malam tu dalam jam 9 dah berdengkur.
Itu pun dua kali mommy kejutkan sebab aku tidur duduk..hahahha!
Ngantuk sangat sampai tak sedar dunia.
Nasib baik tak miss subuh..phew!

Begitulah cerita Raya Haji weols.
Walaupun penat tapi best je sebab berkumpul satu family.

Eh dah la aku nak solat Asar dulu.
Nanti aku rajin, aku hapdet lagi ye.


Laters, pipols!

No comments:

Post a Comment