Wednesday, December 11, 2013

Tepat

Seperti biasa aku akan blog hopping bila ada masa terluang.
Adalah beberapa blog yang menjadi intaian tetap, termasuk blog si Alizam.
Ada juga beberapa yang di baca sepintas lalu.

Hari ini aku amat terkesan dengan entry someone.
Aku tak follow pun blog dia cuma singgah juga sekali sekala.
Then terbaca her entry dated 07.12.2013
Oh my! Tepat sekali bagi menggambarkan keadaan aku beberapa bulan yang lalu.

Sini, aku pastekan entry dari LadyNoe:-


Ketenangan Yang Sombong

Aku sujud dalam tangis. Aku baca kalam Allah walau gagap. Zikir di bibir. Zikirkan telinga. Aku pujuk hati untuk percaya semua ini adalah takdir.

Tapi kenapa ketenangan terlalu sombong untuk hadir?

Aku sibukkan diri. Aku menulis. Aku melukis. Aku mereka cipta. Aku mengemas rumah. Aku berlari. Aku ketawa. Aku melawak macam biasa. Aku berbual macam tak ada apa-apa.

Masih kenapa ketenangan terlalu sombong untuk menyapa?

Aku berjalan seorang. Makan di restoran kapitalis. Sepinggan nasi RM30. Beli perabut baru. Beli perhiasan baru. Tengok wayang.

Duhai kenapa ketenangan masih sombong untuk datang?

Seperti separa gila. Aku runsingkan hal yang kecil-kecil. Aku renguskan hal yang ringan-ringan.

Jangan dipaling rahmat-Mu terhadap aku Ya Tuhan, sesungguhnya aku rindukan ketenangan.

(Hela nafas panjang)


That's exactly how I felt or what happened to me a few months back.
Aku mengalami episode kacau bilau dalam bulan Ramadhan al mubarak.
Dugaan yang aku rasa amat hebat dan berat untuk aku tanggung.
Alhamdulillah, it's getting a lot better now.
Walaupun aku kadangkala masih struggle.

Aku harap ketenangan masih sudi menyapa.
Semoga hati ini terus kuat dan tabah, Insya Allah.

Aamin ya rabbal alamin...


No comments:

Post a Comment