Friday, September 27, 2013

Perihal Handphone

Alhamdulillah handphone mama sudah pulih..
Eh, rasanya tiada pulak aku menguar uarkan yang my mom's phone went bonkers on the day I bought me self a new phone, kan?
So yeah, that's what happened. 
And during masa 'kerosakan' tu mom's been using my new phone.
Aku sebagai anak pasrah sajalah.
Well, mama pula yang pakai kan..takkanlah aku begitu stingy dengan mama sendiri. Menempah neraka namanya tu.

Entah apa silapnya tetiba ja phone tu tak boleh switch on. Asyik vibrate sepanjang masa.
So mom & brother send the phone for repair at this one shop around our area.
Kata technician tu masalah software. Can fix, RM60.00 dia bilang.
Ok lah, small matter.
Tunggu punya tunggu, tak siap jugak. 'Mau ganti mother board, dalam 3 hari baru siap' katanya lagi.
Bahek...mak encek pasrah. Mama dah bebel bebel. 
Aku tadah telinga je dengar bebelan mama. Kesian dia, she loves the phone so much. It's a gift from my brother so memang dia sayang.

Lepas 3 hari aku call kedai tu. (Aku - myself, Dia - technician)
Aku: 'So macam mana, boleh ambil sudah (the phone)?'
Dia: 'Ya itu phone boleh ambil sudah' 
Aku: (Yeay dalam hati je lah) 'Jadi sudah repair la tu kan?'
Dia: 'Oh tidak, saya tidak dapat repair tu phone...maybe ada masalah lain bla bla bla'
Aku: ........................(speechless)

Cut the story short, we went to pick up the phone later that night, sambil muka mama aku menunjukkan kekecewaan teramat. 

Then aku cadangkan bawa ke kedai next to my office and try if boleh repair di sana.
That was Tuesday. Like the previous shop, they said it's a software prob.
Can pick up on Wednesday, he said. Ok lah, hopefully this time boleh siap.
Came Wednesday, berlenggang lah mak encek ke kedai sebelah.
Rupanya belum boleh pick up lagi..
Bukan software problem katanya. 
Internal parts basah kena air...hence the problem.
Luckily boleh di repair. Ambil Khamis petang katanya lagi.
Baheklah, mak encek redhooooo....

Yesterday petang, berlenggang lagi aku ke kedai sebelah. 
Khabar gembira, phone dah siap and running as it;s supposed to be.
Khabar jahanam sikit, phone belum dapat ambik sebab orang yang buat tu cannot send the phone over due to heavy rain. Kalau nak tunggu lambat sikit katanya. 
Memang tak la kan, sebab aku kejar bas. Kesudahannya tunggu esok je lah.

So tadi pagi dah ambik phone. So happy that it's working fine.


Akhirnyaaaa......phew!
Dan akhirnya, henfon beta akan kembali kepada beta setelah lebih seminggu berpisah....

Syukur Alhamdulillah :)

No comments:

Post a Comment