Thursday, April 14, 2016

Bebel Bebel

Korang rasa nak meletop kebabow tak, kalau kau dah siap mengemas dapur..elok 10 minit lepas tu ada lagi gelas, sudu, mangkuk, pinggan kotor berlambak kat singki or di letak merata. Sometimes dengan periuk tak di cuci. Siap package maggi bertabur kat lantai and peket perencah tu main buang je kat belakang dapur gas. Kain lap pun tak di cuci or gantung elok2, semua main campak aje ke mana mana. Ada tong sampah bawah singki tu tapi buang sampai main humban je kat lantai. Makes me wonder lah kan, aku ni tinggal dengan manusia ke binatang?

Benda2 macam ni aku kena hadapi every single day. Yep..no joke about it. Bukannya tak di asuh or di ajar. Dari kecik kot mak & arwah bapak aku very particular pasal benda ni semua. TETAPI aku tak paham kenapa certain people tersangatlah berat tulang and buat bodoh je. Nak kata penat..come on laa, semua orang penat kot. Semua pun kerja but please la give and take sikit. Jangan kata suruh, mintak tolong pun macam ada besi 100kg tergantung kat tangan. 

Orang penat mengemas, membersih...appreciate sikit boleh tak? Tak minta banyak, sikit pun jadi lah. Kau nak melantak tetengah malam, masak megi ke apa...takde sapa nak marah. Tapi guna akal la der. Pinggan mangkuk kalau dah pakai, cuci la terus. Ntah apa susah nak mencuci tu aku pun tak tau. Bukannya kena rempuh bermacam halangan pun. Kalau dah pemalas sangat, apa kata ko pegi beli pinggan mangkuk yg disposable for yourself. Lepas pakai buang. Takdelah menyusahkan orang.

Belum lagi sentuh pasal sampah kat dapur. Sepatutnya benda ni tak payah cakap. sapa nampak silakan buang. Aku sengaja biar sampah tu menimbun konon nak tengok laa kot2 ada yang sudi membuang. Harammmmm jawabnya. Selagi tak disuruh selagi tu la sampah berjeruk disitu. Nama harap diorang buang tanpa perlu disuruh agaknya tunggu ayam jantan bertelur baru dibuat.

Sampai bila aku dapat bertahan? Sampai bila aku kena face semua ni?
Sampai bila aku sanggup buat semua ni?
Honestly aku tiada jawapan.
Harap Allah Taala kuatkan hati aku and top upkan kesabaran aku yang senipis kulit bawang ni daripada terhakis langsung.



Ok lah dah penat membebel.
Laters, pipol!

No comments:

Post a Comment